Na horách bezpečnejšie s aplikáciou HZS už aj v zime

  • Počet zásahov je čoraz vyšší a pre nedisciplinovanosť turistov sú čoraz náročnejšie.
  • Aplikácia HZS po novom obsahuje a odosiela upozornenia o aktuálnych lavínových výstrahách na Slovensku, v Česku aj Rakúsku.
  • Ročne záchranári evidujú na našich horách 200 až 400 lavín. Množstvo lavín však ani nespozorujeme.

Záchranári majú plné ruky práce či už počas letnej alebo zimnej sezóny. Počet zásahov navyše z roka na rok narastá. „Viac, než zvyšujúci sa počet, je alarmujúci fakt, že zásahy našich záchranárov sú čoraz náročnejšie. Turisti sa pohybujú v náročnom teréne a opúšťajú značené turistické chodníky, aj keď nemajú potrebné skúsenosti a výstroj. Preto hlavným spoločným menovateľom nešťastí na horách je precenenie síl a napriek ľahkej dostupnosti údajov, aj neinformovanosť o počasí, podmienkach a výstrahách,“ hovorí Marek Biskupič, riaditeľ Horskej záchrannej služby.

Zachránila už viac ako 600 ľudí

Záchranárom už štvrtý rok pomáha aplikácia Horská záchranná služba, ktorú si stiahlo a využíva už takmer 139 tisíc ľudí. Od začiatku fungovania si pomocou aplikácie privolalo pomoc viac ako 600 ľudí, z toho 120 ľudí len za tento rok. „Aplikácia Horská záchranná služba pomáha využiť mobilný telefón v krízových situáciách pre efektívne a rýchle privolanie záchranárov vrátane odovzdania presnej polohy a ďalších informácií slúžiacich pre rýchlu záchranu. Významná je však aj v oblasti prevencie a plánovania aktivít v horskom teréne,“ konštatuje Filip Maleňák, riaditeľ spoločnosti Medical Information Technologies, ktorá aplikáciu vyvíja.

Hlavným partnerom aplikácie je poisťovňa Generali. „Aplikácia Horská záchranná služba v sebe spája moderné technológie, pomoc ľuďom v núdzi a prevenciu, ktoré sú blízke aj Generali. Som rád, že aplikácia HZS prispieva nielen k väčšej bezpečnosti všetkých, ktorí sa vyberú do hôr, ale zároveň pomáha uľahčiť prácu záchranárom, ktorí na horách odvádzajú skvelú prácu často vo veľmi náročných podmienkach,“hovorí Pavol Pitoňák, vedúci organizačnej zložky Generali Poisťovňa a obchodný riaditeľ pre Slovensko.

Nový lavínový modul

Aplikácia prechádza neustálym vývojom a každoročne v nej pribúdajú nové funkcionality, ktoré prinášajú užitočné informácie pre turistov a záchranárom uľahčujú ich prácu. „Najnovšie bol v spolupráci s centrom lavínovej prevencie do aplikácie pridaný úplne nový modul, ktorý poskytne užívateľom detailný prehlaď o aktuálnych lavínových výstrahách. Ak užívateľ v aplikácii HZS odoberá výstrahy pre vybranú horskú oblasť, ktorá ho zaujíma, aplikácia mu pri zmene podmienok tiež odošle aktuálne hlásenie s informáciou o lavínovom nebezpečí formou notifikácie,“ vysvetľuje Filip Maleňák.

Notifikácia s podrobnými informáciami príde turistovi aj vtedy, ak si v Knihe vychádzok a túr naplánuje túru v danej oblasti. „Výstraha a upozornenie turistovi príde vždy, ak sa v danej oblasti zmení lavínová situácia, počasie alebo vznikne iná nečakaná situácia. Turista tak vie, čo môže na trase očakávať, prípadne trasu pozmeniť tak, aby sa riziku vyhol,“ hovorí Maleňák.

Riziko lavíny je pomerne vysoké

Počas zimnej sezóny záchranári zaznamenajú približne 200 až 400 lavín rôznych rozmerov. Ide však asi len o 10 % lavín, ktoré na slovenských horách spadnú počas zimy. Šanca, že sa počas zimnej turistiky stretnete s lavínou, je teda pomerne vysoká. Riziko priamo úmerne stúpa s ohľadom na strmosť terénu, zmeny počasia a zaťaženie snehovej pokrývky. „Počas zimy sú záchranári často privolaní na pomoc turistom zasiahnutých lavínou. Vo väčšine prípadov ide o uvoľnenie lavíny samotnými turistami alebo skialpinistami, ktorí zle odhadli terén, a ich následné strhnutie. Verím, že nový lavínový modul v aplikácii HZS prispeje k lepšej informovanosti a pomôže tak predchádzať zbytočným stratám na životoch,“ hovorí Filip Kyzek, riaditeľ Strediska lavínovej prevencie HZS.

Veľkým prínosom pre užívateľov aplikácie HZS je tiež skutočnosť, že detailné informácie o lavínovej situácii môžu sledovať nielen pre  územie Slovenska, ale tiež pre Česko a Rakúsko, ktoré sú často navštevovanými aj z pohľadu zimnej turistiky.

Presná lokalizácia aj videohovor

Ďalšou novinkou je vynovený webový portál aplikácie. „Nástroj pre naviazanie komunikácie medzi zraneným a záchranármi pomocou webového odkazu zaslaného v SMS využíva Horská záchranná služba už takmer dva roky. Teraz spúšťame jeho úplne novú verziu, ktorá okrem iného umožňuje v ideálnych podmienkach tiež zahájenie videohovoru z miesta udalosti,“ vysvetľuje Maleňák.

Do príchodu záchranárov môže operátor s turistom zahájiť videohovor alebo s ním komunikovať prostredníctvom chatu, v rámci ktorého je možné odosielať fotografie či návody prvej pomoci. Táto funkcionalita je užitočná najmä v situáciách, keď záchranári potrebujú od volajúceho zistiť dodatočné informácie a prostredníctvom fotiek či videa tak rozhodnúť, akú techniku a postup pre záchranu využiť. Významnou funkcionalitou aplikácie je tiež možnosť odovzdať prípad so všetkými informáciami a dátami príslušnej záchrannej službe, v ktorej oblasti sa zranený nachádza, a v prípade potreby zásahu vrtuľníkom aj leteckej záchrannej službe.

„Mobilná aplikácia pomáha najmä jej užívateľom, ale aj nám, záchranárom. Veľmi ľahká manipulácia umožňuje kontaktovať HZS aj pri zraneniach, ktoré spôsobia, že človek nedokáže rozprávať. V zimnom období oceňujeme najmä jej využitie na lyžiarskych svahoch, keď nám pacient dokáže poskytnúť presné súradnice, kde sa nachádza. To urýchľuje náš zásah,“ uvádza príklady využitia mobilnej aplikácie v praxi Marek Biskupič.

Už štyri roky pomáha turistom aj záchranárom

Od svojho spustenia pomohla aplikácia HZS vo viac ako 600 prípadoch. Jedným z posledných bol prípad slovenskej turistky, ktorá sa spolu s dvoma deťmi vybrala z Liptovskej Anny na Čerenovú skalu. Cestou zišla z chodníka a zablúdila v húštine. Pomocou aplikácie sa ju podarilo lokalizovať a telefonicky naviesť na chodník, bez potreby zásahu záchranárov HZS. 

V lete zasa aplikácia pomohla českému turistovi, ktorého uhryzol had. 61-ročný turista schádzal zo sedla Priehyba smerom na Heľpu v Nízkych Tatrách. Po uhryznutí hadom chcel privolať pomoc, no na mieste nebol signál mobilného telefónu. Prostredníctvom aplikácie HZS tak odoslal tiesňovú SMS správu, ktorá horským záchranárom prišla hneď, ako sa jeho telefón dostal do siete. Záchranári následne turistu lokalizovali a vydali sa mu na pomoc.

Užívatelia však aplikáciu využívajú nielen na privolanie pomoci. Veľmi populárnou je Kniha vychádzok a túr, v rámci ktorej bolo zadaných už viac ako 8 400 túr. Najviac túr, až 40 %, užívatelia absolvovali vo Vysokých Tatrách. Najnavštevovanejšou je sekciou Varovania a výstrahy, na ktorú kliknú užívatelia aplikácie približne 10 000 krát len za jeden mesiac. Veľmi obľúbenou je aj možnosť odoberať upozornenia pre vybrané oblasti, ktorú má nastavenú 70 000 užívateľov. Turisti si nechávajú zasielať upozornenia najčastejšie pre oblasť Vysokých Tatier. Populárne sú aj Nízke Tatry, Západné Tatry, Veľká a Malá Fatra. 

Nezabudnite na poistenie do hôr

Pred odchodom na túru je potrebné mať uzatvorené poistenie do hôr, ktoré si viete jednoducho uzavrieť aj v aplikácii Horská záchranná služba. Poistenie do hôr preplatí zásah Horskej záchrannej služby v horských oblastiach a jaskyniach všade tam, kde má horská služba pôsobnosť. Toto poistenie kryje samotnú záchranu a poskytnutie prvej pomoci, ale napríklad aj pátranie, ak sa stratíte v lese.

Poistenie do hôr by tak spolu s aplikáciou HZS mali byť povinnou výbavou každého návštevníka hôr a turistu.

Návrat na tlačové správy
Načítavanie