Aplikácia Horská záchranná služba je na horách k dispozícii všetkým turistom vyše roka. Za ten čas pomohla záchranárom a jej užívateľom už viac ako stokrát. Po roku jej aktívneho využívania v praxi a na základe dopytov horských záchranárov aj ľudí, teraz prinášame jej rozšírenie o ďalšie užitočné funkcionality.

Nová verzia aplikácie Horská záchranná služba, ktorú spustila Horská záchranná služba v spolupráci s poisťovňou Generali, pomáha horským záchranárom aj turistom v núdzi už viac ako rok. „Prínos aplikácie je neoceniteľný nielen pre turistov v núdzi, ale aj pre nás, záchranárov. Aplikácia nám jednoducho poskytne presnú polohu volajúceho, čo je základom rýchleho zásahu. Prínosom je aj Kniha vychádzok a túr, vďaka ktorej môžeme pomôcť aj tým, ktorí sa dostanú na horách do problémov, ale z nejakého dôvodu nemôžu kontaktovať okolie pre pomoc,“ hovorí Jozef Janiga, riaditeľ Horskej záchrannej služby.

Aplikácia pomohla už viac ako 100-krát

Od minulého leta pomohla aplikácia na horách už vo viac ako 100 prípadoch. „V júli tohto roka bola prostredníctvom aplikácie privolaná pomoc Horskej záchrannej služby v masíve Kriváňa na turistickom chodníku nad Daxnerovým sedlom. Na základe presnej polohy zranenej, ktorú automaticky odoslala aplikácia záchranárom, priletel turistke na pomoc záchranársky vrtuľník. Rovnako v júli pomohla aplikácia HZS aj pri navigácii stratených turistov, ktorých zasiahla náhla búrka na hrebeni Západných Tatier,“ približuje Jozef Janiga z HZS.

Do dnešného dňa si aplikáciu Horská záchranná služba stiahlo už viac ako 100 tisíc užívateľov. „Po roku aktívneho využívania aplikácie turistami aj záchranármi sa ukázalo viacero možností, ako aplikáciu posunúť na vyššiu úroveň a zjednodušiť tak vzájomnú komunikáciu, ale aj samotnú záchranu,“ hovorí Filip Maleňák z Medical Information Technologies.

Nový portál HZS dostane oči záchranárov na miesto nehody

Najzásadnejšou novinkou je spustenie nového webového portálu aplikácie HZS, ten umožňuje operátorom tiesňovej linky nielen lepšie zobraziť informácie prenesené z aplikácie, ale naviac dokáže lokalizovať aj volajúceho, ktorí nemá aplikáciu stiahnutú vo svojom mobile. Súčasne je možné s volajúcim zahájiť online chat, prostredníctvom ktorého môže zasielať aj fotografie z miesta nehody alebo konkrétnych zranení. Oči záchranárov sa tak dostanú na miesto nehody, vďaka čomu majú viac informácií potrebných pre úspešný zásah a zároveň dokážu turistom poradiť, ako správne postupovať pri poskytovaní prvej pomoci do príchodu profesionálov. „Nie všetci návštevníci hôr volajú na linku 18 300 pomocou aplikácie, čo však záchranárom sťažuje ich presnú lokalizáciu. Z nového portálu je však možné odoslať volajúcemu SMS správu obsahujúcu špeciálny link. Po jeho otvorení je na operačné stredisko odoslaná presná poloha volajúceho. Novinka je tak určená nielen užívateľom aplikácie, ale každému, kto sa dostane do problému a má pri sebe telefón s pripojením k internetu,“ vysvetľuje Filip Maleňák.

Dostupná aj v zahraničí a pre cudzincov

Slovenské hory a národné parky navštevujú aj mnohí turisti zo zahraničia. „Významnou skupinou návštevníkov sú Česi, Poliaci, Maďari, ale aj Angličania, Rakúšania či Nemci. Pri niektorých z nich sa pri dovolaní na našu tiesňovú linku stretávame s jazykovou bariérou,“ upozorňuje Janiga. Práve jednou z noviniek v aplikácii je možnosť zvoliť si ako jazyk aplikácie angličtinu alebo nemčinu, aby si pomoc prostredníctvom aplikácie dokázali privolať aj turisti zo zahraničia.  Okrem toho je už aplikácia dostupná na stiahnutie prostredníctvom App Store alebo Google Play na celom svete.

Vylepšená Kniha vychádzok a túr

Turisti využívajú aplikáciu nielen na privolanie pomoci v prípade zranenia, ale aj keď v horách zablúdia. Veľký záujem je práve o funkciu Kniha vychádzok a túr, ktorá je technologickou novinkou na poli záchranárskych aplikácií v celej Európskej únii. „Od spustenia novej aplikácie HZS bolo do Knihy vychádzok a túr zadaných viac ako 2 000 plánovaných túr. Našťastie, všetci sa do plánovaných cieľov vrátili bezpečne a včas, a tak nepotrebovali pomoc záchranárov. V turistickej sezóne však ide o desiatky zadaných vychádzok denne, pričom najčastejšie sa tak deje práve počas víkendov,“ hovorí Jozef Janiga.

Kniha vychádzok a túr je aktuálne doplnená aj o nový systém notifikácií. „V rámci Knihy vychádzok a túr sme vylepšili možnosť potvrdenia úspešného ukončenia túry. Odkaz na potvrdenie je tak zasielaný formou SMS správy a nie iba e-mailom, ako tomu bolo doteraz,“ vysvetľuje Filip Maleňák.

Nezabudnite na poistenie do hôr

Zásah Horskej záchrannej služby nekryje štandardné zdravotné poistenie. Pred odchodom na túru je tak potrebné uzavrieť poistenie do hôr, ktoré si viete po novom jednoducho uzavrieť aj v aplikácii Horská záchranná služba. Poistenie do hôr preplatí zásah Horskej záchrannej služby v horských oblastiach a jaskyniach všade tam, kde má horská služba pôsobnosť. Toto poistenie kryje samotnú záchranu a poskytnutie prvej pomoci, ale napríklad aj pátranie, ak sa stratíte v lese. „Priemerná cena zásahu Horskej záchrannej služby sa pohybuje na úrovni 390 eur. V prípade náročnejšieho zásahu, alebo, ak je potrebné, privolať vrtuľník, však treba rátať s omnoho vyššími sumami,“ upozorňuje Jozef Janiga z Horskej záchrannej služby.

V porovnaní s tým je poistenie do hôr od Generali zanedbateľnou položkou. Pre jedného turistu na jeden si ho uzavriete už od 1,6 eura. Poistenie do hôr by tak spolu s aplikáciou mali byť povinnou výbavou každého turistu.

S podporou poisťovne Generali

Vývoj aplikácie Horská záchranná služba a nového portálu HZS podporuje poisťovňa Generali, ktorá je zároveň aj generálnym partnerom aplikácie HZS. „Úlohou poisťovne je nielen riešiť následky nečakaných situácií, ale aj snažiť sa im predchádzať. Práve aplikácia Horská záchranná služba v sebe spája pomoc ľuďom v núdzi a prevenciu, ktoré sú blízke aj Generali. Verím, že aplikácia Horská záchranná služba bude stabilným partnerom každého turistu rovnako, ako aj poistenie do hôr,“ hovorí Roman Juráš, Country manažér Skupiny Generali pre ČR&SR.

Návrat na tlačové správy
Načítavanie